Fundamenten van SEO

SEO (Search Engine Optimization) is een complex onderwerp. De specifieke omstandigheden veranderen constant. Meebewegen met de markt is essentieel als het aankomt op het verbeteren van de vindbaarheid van je bedrijf of merk. Echter, zijn de fundamenten van SEO goed te begrijpen en kunnen ervoor zorgen dat je in ieder geval voor zorgen dat in basis je SEO behoeften worden vervuld.

SEO is afhankelijk van een aantal factoren om effectief geoptimaliseerd te worden. Om een goede optimalisatie te krijgen, en dus goed vindbaar te zijn op het web, moeten deze factoren stuk voor stuk worden afgevinkt. Zo ontstaat er een hiërarchie deze is door het bedrijf Moz in kaart gebracht:

De reis op zoek naar betere vindbaarheid begint aan de onderkant van de piramide vanaf daar werk je je weg naar boven. Hier zijn alle onderdelen kort uitgelegd. In de volgende blogpost kijken we naar de individuele onderdelen van de piramide.

Crawl Accessibility

Dit onderdeel is waar de SEO optimalisatie begint. Zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo kammen het internet door op zoek naar content van allerhande websites dit heet crawling. Op basis van de teksten en inhoud van een website wordt de website door de machines categoriseert en ook worden daar eventuele zoektermen gekoppeld aan de website. 

Om ervoor te zorgen dat je vindbaar op het web bent moet je dus eerst ervoor zorgen dat je website ‘crawler vriendelijk’ is.

Compelling content

Als de crawlers bij je website kunnen zijn ze in staat informatie te verzamelen, vanaf dat moment wordt het belangrijk dat ze de juiste informatie verzamelen. De Inhoud van je website is bepalend in de score die het opdoet bij de verschillende zoekmachines. Daarom is het belangrijk dat je de juiste inhoud aanbiedt die voor jouw doelgroep bestemd is.

Keyword optimized

Wanneer de juiste inhoud, en hoeveelheid daarvan, aanwezig is op je website is het mogelijk om inhoud te optimaliseren voor de zoektermen die je wilt gebruiken om mensen tot je website aan te trekken.

Great user experience

Het aanbieden van inhoud is op een gegeven moment niet genoeg. Zoekmachines houden ook de prestaties van je website bij met bijvoorbeeld Google LightHouse. Een snelle, goed presterende website die ook gebruiksvriendelijk is voor mensen met bijvoorbeeld een screen reader is essentieel.

Share worthy content

Wanneer de inhoud van de site, en de site zelf, op dit punt aankomen kun je gaan nadenken over het produceren van artikelen of andere inhoud die het delen waard is. Als jouw inhoud op meerdere plekken in het web gedeeld en geciteerd wordt gaat je vindbaarheid omhoog. De crawlers zullen deze inhoud vinden en jou een betere score toebedelen.

Title, URL & Description / Snippet / Schema markup

Deze zaken zijn technischer in aard en worden in een volgende blogpost besproken.

Zoals je misschien wel merkt aan deze piramide is SEO niet een kleine opgave. Het vereist geduld en voornamelijk consistente moeite om de inhoud en kwaliteit van je website constant te verbeteren en dus zo te optimaliseren. In principe is SEO gewoon een wedstrijd voor de beste website met de beste inhoud. Er zijn geen makkelijke trucjes om dit te verwezenlijken maar met de juiste inzet kan je aan de top van de zoekresultaten komen!