Wat maakt een goede website?

Website

Als we het hebben over websites hebben veel mensen de neiging om vooral te kijken naar het design en de techniek achter de website. Dit is echter niet waar websites voor bedoeld zijn. Websites zijn tegenwoordig veel meer dan een digitaal visitekaartje. Met een goede website kan je een doel bereiken. 

Er zijn allerlei mogelijke redenen waarom een website bezoekers trekt. Bezoekers zoeken bijvoorbeeld naar informatie, een oplossing, een dienst of een product. Het “design” is niet waarvoor men op de website komt. Zolang de bezoeker niet kan vinden wat hij zoekt, kan je website nog zo mooi zijn, ze blijven niet. 

Dit betekent dat een effectieve website een hele andere focus heeft. De focus ligt op het helpen van de bezoeker. Ja, het design is een vereiste maar dit maakt een website niet bruikbaar of waardevol. In deze blogpost kijken we naar wat een website wel waardevol maakt. 

Layouts

De layout is de volgorde van de inhoud en informatie van je website. Films, boeken, verhalen en nieuwsartikelen hebben allemaal “best practices” als het gaat om hoe zij informatie overbrengen. Hetzelfde principe geldt voor een website. 

Voor een effectieve website moeten we bewust worden van de volgorde waarin we de inhoud presenteren. Bijvoorbeeld, als de bezoeker niet weet hoe een product hun kan helpen dan heeft het ook geen zin om een prijs te vertellen. Een van makkelijkste manieren om een website effectief te maken is dus het verbeteren van de layout. 

Tekst

Een groot deel van de website bestaat uit geschreven tekst. Hoewel veel websites een heleboel informatie bevatten, is dit niet wat een website effectief maakt. In plaats daarvan willen we copywriting gebruiken. Copywriting is het verkopen van producten middels geschreven tekst. In elke taal zijn er bepaalde woorden die ons bewegen. We voelen emoties of voelen ons aangesproken door de woordkeuze. De effectiviteit van een website kan enorm vergroot worden als er goede wervende teksten voor zijn geschreven, met name als men iets wil aanbieden. 

Vertrouwen

Waarom kopen er toch zo veel mensen van Bol.com terwijl ze hetzelfde product liever niet van een vage webshop halen, ook als is het goedkoper? Dit komt veelal door vertrouwen. Bezoekers weten dat Bol.com voor hun product de beste keuze is, de service goed is en ze zeker weten dat het product vergoed wordt als deze kapot zou zijn bij ontvangst. 

Maar hoe kan een website er voor zorgen dat men deze vertrouwt? Zeggen dat je “te vertrouwen bent” werkt helaas niet. Je zal moeten laten zien dat andere mensen je vertrouwen en een goede ervaring hadden. Door middel van recensies, testimonials, beoordelingen en dergelijke kunnen we het vertrouwen van de klant vergroten.

Afbeeldingen en illustraties

Het befaamde “een beeld zegt meer dan duizend woorden” geldt ook online! Een effectieve website maakt ook gebruik van illustraties en afbeeldingen. Men ziet bijvoorbeeld het bedrijf in actie en foto’s van andere klanten die hun voorgingen, iemand die een lezing geeft of een contract tekent met een belangrijke partij in de sector. Ook is het gebruik van afbeeldingen een sterke manier om de aandacht vast te houden. 

Ook zijn er afbeeldingen die niet per se de klant moeten overtuigen. Misschien wil de klant weten waar het kantoor van een bedrijf zit. Een interactieve kaart kan dan ook waardevol zijn. Afbeeldingen helpen dus niet alleen maar met het bouwen van vertrouwen, het vasthouden van de aandacht maar soms ook simpelweg het verschaffen van informatie. 

Video’s

De visuele inhoud stopt niet bij afbeeldingen. Video’s zijn nog een goede vorm van visuele inhoud die vertrouwen kan opbouwen. Over het algemeen zijn bezoekers eerder geneigd een filmpje te kijken dan een lang stuk tekst te lezen over het ontstaan van een bedrijf. Zo kan je als bedrijf een emotioneel of overtuigend verhaal vertellen in een korte tijd. Video’s zijn geen voorwaarde voor een goede website, maar de kracht ervan bijna niet overschat worden. 

Een merk

Het verwerken van je merk in een website helpt je bezoeker een identiteit en gevoel te geven bij je bedrijf. Dit gevoel kan al ontstaan door een mooi logo, het gebruik van de juiste kleuren en zelfs het taalgebruik. Je wil aan je bezoeker vertellen waar je voor staat en wat zij kunnen verwachten. 

SEO

Uiteraard wil je zo goed mogelijk vindbaar zijn voor je klanten. In een winkelstraat kan je dat doen door dicht bij het centrum te zitten en aan de buitenkant van je winkel te laten zien wat je verkoopt en waar jij je klanten mee kan helpen. Ditzelfde kan je doen op je website. 

Je website is namelijk niet per definitie vindbaar in zoekmachines. Je website moet dan ook geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Dit is waar SEO (Search Engine Optimization) voor staat. In het kort staat het voor het maken van een website die zo goed mogelijk communiceert naar een zoekmachine voor wie de website bedoeld is en voor welke bezoekers de inhoud relevant is. 

Wil je meer weten over SEO? Bekijk dan hier onze blogpost over SEO.

Contactsystemen

Het contactsysteem van een website zorgen we voor alle bezoekers die niet gelijk iets willen kopen. Ook al is het hoofddoel van een website het aanzetten tot een actie of een aankoop, we mogen niet vergeten dat de website ook nog op andere manieren wordt gebruikt. De contactsystemen zijn er om de overige zaken die een website kan doen af te vangen, zoals het informatie over vacatures, openingstijden, de fysieke locatie van het bedrijf, info voor leveranciers, etc. 

Verkoopsysteem

Misschien kan jij je nog herinneren dat je recent op een website kwam en op korte termijn besloot een aankoop te doen. Weet je nog wat voor inhoud er op de website stond en in welke volgorde? Waardoor had je het idee dat het bedrijf betrouwbaar was? Waarom dacht je dat dit juiste keuze was? Wat zorgde ervoor dat je gelijk besloot een aankoop te doen? 

Het bovenstaande is wat een effectief verkoopsysteem en dus ook een effectieve website maakt. Over dit onderdeel van de website wordt het meest heen gekeken, terwijl dit juist het belangrijkste resultaat biedt namelijk, meer klanten. 

De layout waarin de inhoud gepresenteerd werd, de teksten die zijn geschreven, de video’s die zijn gebruikt, de afbeeldingen die je hebt gezien, de recensies die je hebt gelezen, ze dragen allemaal bij aan de beslissing om een aankoop te doen. De SEO heeft er voor gezorgd dat jij, de juiste potentiële klant, op deze specifieke website bent geëindigd. 

En daarmee komen we dan ook bij waarom een website zo veel meer is dan een digitaal visitekaartje met wat praktische informatie. Ook al is dit onderdeel van de website, de focus ligt op het aantrekken van bezoekers en deze aanzetten tot actie.